onsdag, juli 21, 2010

Stinas nya fynd & pyssel

Hej på er!
Jättekul att ni hälsar på här, välkomna hit!
I tisdags var det dags för loppis, antik- och restaurangbesök igen:-)
Limmareds värdshus har fantastiskt god mat, kan verkligen rekommendera besök där.
Men jag börjar med att visa en liten del av mina nya gardiner i köket.
Fick ett gammalt handvävt lakan av min mamma för ett tag sedan.
Har haft det som duk men så kom jag på att det kanske kan bli fina gardiner.
I mitten av lakanet fanns en fint sydd söm som jag försiktigt sprättade upp.
Fick då två längder, först hängde de alldeles rakt. Men jag var inte helt nöjd.
Kom då på att jag kan använda de fina gamla spetsarna som omtag.
Så här fina är de upptill.
Spets är alltid vackert och att använda
gammalt till nytt känns bra.
Nu till våra fynd, dessa glas är kanske inget fynd rent ekonomiskt:-) men de är ett fynd för oss då vi tycker om dom. Vi fastnade direkt vid åsynen av dessa fantastiska kristallglas från Kosta. Bilden ger inte glasen rättvisa, de är så mycket vackrare på riktigt.
Tillverkade någon gång på 30-40-tal. Passar perfekt till vår servis. I antikäffaren stod också dessa söta ljusstakar, (det stod Stina på dom tyckte jag:-), och detta par fick också följa med oss hem. Passar också bra till vår servis. Min son Oscar var med, han gjorde ett fynd. 6 st glas från Johansfors glasbruk. En vacker bricka. Nysilverfat med kristallglas och karaff. Fyndade ännu en karaff på loppisen i Tranemo. 10:-, men då var det utan "lock". Visste att jag hade ett extra lock hemma och som tur var passade det perfekt. Att pyssla i hemmet, sy gardiner, duka fint och plantera växter. Det är också PYSSEL för en PysselStina.
Inredning och gamla saker är ett stort intresse för mig.
Fina dukar, som den här, är skatter från förr.
Tänk vilket arbete de la ner då, broderade lakan/örngott och virkade,
det gör vi ju inte alls på samma sätt idag.
Hoppas kunna inspirera er till att ta vara på det "gamla".
Det unika, speciella känslan med ex ett gammalt handvävt lakan, gamla serviser m.m.
Gå på loppisar och in i antik-affärer, hitta det speciella bland alla saker.
Ofta hittar man nog sin egen stil och jag väljer noga ut det jag köper med omsorg.
För mig är stilen glas av olika slag, spetsar, gamla tavelramar och bilder,
lakan med spetsar och dukar. Och gamla möbler, nu behöver vi hitta ett skåp för att förvara allt det vackra. Men det ska inte förvaras instängt på det sättet, utan användas mycket.
Snart ska vi duka till vardagskalas. Fira vardagen, det borde man göra oftare:-).
Idag har jag öppet min pysselbutik, då blir det pyssel på ett annat sätt.
Kram Stina

1 kommentar:

Anna.S sa...

Tänk vad mycket fint man kan hitta :-)